Nem varázslat!

Avagy 10+1 szempont, amire feltétlenül figyelj vagy ellenőrizd, ha marketingest keresel, vagy marketingcéget bízol meg!

 

1. Csekkold a személyt, aki a marketingcég neve mögött van!

Ha nincs legalább egy személy, aki a nevét, arcát adj a vállalkozáshoz, hogyan tudnál megbízni bennük. Ha komoly és megbízható marketinges céggel van dolgod, ő nem rejti véka alá, ki is ő. Miért is tenné? Hisz egy szolgáltatást árul, és mint jó marketinges tudja, hogy a szolgáltatásnak, mint olyannak az egyik legfontosabb eleme a bizalom. Hogy megbízhatsz benne, a cégben, akire – jelen esetben – a vállalkozásod marketingtevékenységét fogod bízni.

 

2. Ne dőlj be a „nagydumás” sales-es vagy marketinges szövegelésnek!

Nem a nagy szavak, a hangzatos ígéretek, a pörgős duma, vagy a jól betanult és elhadart, közhelyekben nem szűkölködő marketinges vagy sales-es duma számít. Hanem a minőségi munka, a szakértelem, és a megbízhatóság! Ezeket vedd górcső alá. Hogy hogyan? Olvasd tovább!

 

3. Szakértelem: kérdezd meg milyen iskolákat végzett marketingesként?

Tudom, nem a papír számít, és a gyakorlat ezerszer többet nyom a latba, de hidd el, ha valaki tanulta (is) a marketing szakmát, az nem hátrány. Sőt! És az sem baj, ha ez éppen egy egyetemi vagy főiskolai diploma! Sajnos, a marketingszakma, mint sok minden más szakma is jelenleg nagyon fel van hígulva, és már mindenki marketingesnek mondja magát, holott köszönő viszonyban sincs a marketinggel az, amit végez. Én személy szerint közgazdászként végeztem, majd másoddiplomával szereztem marketingkommunikációs szakközgazdász végzettséget. Utána pedig elvégeztem egy sor Google-s és egyéb online marketing tanfolyamot, illetve grafikai tervezést és weboldalkészítést tanultam egy további iskolában. Mit tehetsz még? Olvasd tovább!

 

4. Nézd meg az eddigi marketinges vagy egyéb kapcsolódó munkáit!

Ha grafikus munkákat vagy például weboldalkészítést ígér, miért nem mutatja meg a munkáit, hogy miket készített? Sok esetben tapasztalni, hogy marketinges cégek sokféle területen ígérnek szolgáltatást, le is írnak nagy általánosságokat a weboldalukon, majd semmi. Esetleg megemlítenek cégeket, mint referencia, de hogy mi is készült nekik, és az hogyan néz ki, arról az érdeklődő már nem kap pontosabb képet. Ne érd be ennyivel! Tájékozódj!

 

5. Csekkold a weboldalát, facebook és egyéb közösségi oldalát, az ottani tartalmakat!

Sokat elárul egy adott cégről, hogy milyen a weboldala. Ha túl sok az általánosság, neked nem furcsa? Hallgass a megérzéseidre! Ha pedig online marketinges szolgáltatást is kínál, nézd meg a közösségi médiában hogyan és mennyire van jelen? Ismét egy olyan pont, ahol gyanút foghatsz. Hiszen hogyan lehet egy online marketinges cég hiteles, ha Facebook oldalán nincsenek friss tartalmak. Nézd meg azt is, ha ugyan viszonylag gyakorta vagy rendszeresen posztol, hogy azok általános tartalmak, vagy valamilyen friss, aktuális munkákról, vagy elért eredményekről szólnak-e. Gondolom, megint nem kérdés, melyiket érdemes komolyan venni! Ha esetleg még jelen van egyéb social média felületen (Instagram, YouTube, egyéb), az csak pozitív.

 

6. Nézd meg, hogy milyen elérhetőségei vannak a marketingcégnek?

Sajnos sok esetben tapasztalható, hogy van egy cég, még a weboldal is meggyőző, majd se személy nincs mögötte, se egy direkt kontaktlehetőség, ahol személyesen tudnál vele beszélni. Se egy telefonszám, vagy esetleg iroda, csak egy e-mail cím! És akkor arról az estről még nem is beszéltünk, amiről nem egyszer hallani a megbízói oldalon, hogy elkészül a munka, például egy weboldal, majd a cég eltűnik. Mivel nem is ismeritek egymást, nincs semmilyen közvetlen kontakt, így marad az egyetlen lehetőségként a weboldalon árválkodó e-mail cím, ahova ugyan lehet írni, de nagy valószínűséggel csak kirepül az éterbe a leveled, amire sosem kapsz majd választ. Megéri?

 

7. Ellenőrizd, hogy kommunikál-e árakat, vagy csak árajánlatot lehet kérni.

Ez mindig nagy kérdés, megbízói oldalon is gyakran kérdezik ügyfelek, hogy írjanak-e ki árat a weboldalra. „Miért ne tennéd? Mert akkor meglátja a konkurencia az áraimat!”

Valljuk be, nem igazán nyomós érv, nem beszélve arról, hogy aki akarja, úgy is megtudja az áraidat. Sőt lehet, hogy épp ezzel veszítesz el egy ügyfelet, hogy olyat választ, akitől erre is információt kap azonnal a weboldalán. Miért halasztanál el ez miatt egy üzletet? Az árak nem titkok! Az hogy a végső üzlet pedig miként köttetik meg, az meg már csak rajtad és a cégen áll.

 

8. „25 évesen 10 éves szakmai tapasztalat!”- ugye neked is fura! – Szűrd ki a nagytömegből a kókler és hiteltelen személyeket!

 Egyre gyakrabban tapasztalni, hogy fiatal, magukat marketingesnek mondott személyek 20-25 évesen már mindent tudnak és mindent láttak a marketingbe, és most, csak itt, csak most, és csak neked elmondják a nagy titkot. Nem kell nagyon belegondolni, hogy itt valami nem kerek…. Ha más nem, egy kis matek, hogy a 25 év és a 10 év marketinges tapasztalat nem igazán jön össze! Ne vedd komolyan az ilyen ajánlatokat és személyeket!

 

9. Higgy a személyes találkozás erejében és a benyomásaidban!

A XXI. században élünk, és már majdnem minden online is megoldható. De azért a jól bevált módszerek nem mennek ki a divatból. Ha új marketinges céget keresel, kérd meg, hogy találkozzatok személyesen is, üljetek le közösen. Ha erre sem hajlandó, hogyan akarja majd a későbbiekben a termékedet megismerni, aminek a marketingjére vállalkozik. Egy jó marketinges mindig meg akarja ismerni az ügyfelét és annak profilját, termékét, szolgáltatását, annak piacát. E nélkül nem is tudna hatékonyan dolgozni. Ahogy az ügyfél nem profi marketinges, úgy mi marketingesek sem vagyunk profi pl. padló- vagy bútorgyártók, szóval igazán alaposan meg kell ismernünk egymást. Erre pedig a legjobb megoldás a személyes találkozás.

 

10. Ne hagyd, hogy marketinges kifejezésekkel és rövidítésekkel elbizonytalanítson!

Ha túl sok szakzsargont használ, röpködnek a ROI-k, CPC-k és egyebek, amit – nyilván nem ismersz, miért is ismernéd, neked más a szakmád – ne hagyd, hogy elbizonytalanítson azzal, hogy nem érted, amit mond. Tudom, tényleg egy csomó dolog van a marketingben, amit angolból átvettünk, és mi marketingesek szeretjük is így használni. De Te, mint ügyfél nem tudhatod, hogy mi az igaz egy olyan dologról, amit nem ismersz. Lehet, hogy az egyik marketinges tényleg arról beszél, amiről szó van, csak hát nem tud kibújni a bőréből :-). De aztán van az a típus is, aki mindezt csak arra használja fel, hogy „szakértőnek” tűnjön. Megoldás: kérd meg, hogy úgy magyarázza el az ajánlatát vagy a szolgáltatását, hogy az a lehető legegyszerűbb legyen, mondhatni „konyhanyelven”. Higgy nekem, lehet úgy is!

Legyen ez egy próbatétel! Ha megugorja, lehet továbblépni, ha azt mondja, hogy azt nem lehet, na, akkor érdemes más után nézni.

 

10+1. Ne hidd azt, hogy a cég nagyságán múlik a munka hatékonysága és sikere!

Lehet az 1-2 személyes cég is ugyanolyan hatékony, mint egy nagyobb ügynökség többfős csapattal. Azt kell látni, hogy itt is, mint mindenhol, az egyén és az ő személye és szakértelme számít. Az kevés, ha a marketingcég vezetője profi marketinges, de a beosztottak, akik a munka tényleges kivitelezését fogják majd a későbbiekben végezni, finoman szólva nem a legjobb szakemberek. Sajnos erre is van példa. Egy cég ereje nem abban áll, hogy hányan alkotják, hanem hogy milyen minőségű az a munkaerő, akikből összeáll. És ha belegondolsz, egy nagyobb cégnél is csak valójában egy vagy két emberrel fogsz igazán érdemben együtt dolgozni. Itt csak az a különbség, hogy ott az egyes részterületre van egy szakember, pl. grafikai munkára egy grafikus, közösségi hirdetésre egy erre specializálódott online manager. Sőt! Minél több kézen megy át egy munka, – jól tudjuk – annál nagyobb a valószínűsége, hogy valami félrecsúszik. Keress olyan embert, aki több mindenhez ért, azt az elvárható szinten műveli is, és abból legalább egy vagy két dologban kiemelkedő. Tudjuk, mindenhez nem lehet érteni, de az évek és a tapasztalat azért meghozza a kívánt eredményt! 🙂